søndag den 18. juni 2017

Tid, tid til hvad?

Til december fylder jeg 30 år og jeg drømmer om en stor fest, invitere alle dem jeg kender og som betyder noget for mig. At fejre den runde fødselsdag med en kæmpe fest, er stort danskegulv, god musik og lækker mad er nogle af de ideer jeg går rundt med. Andre gange har jeg lyst at droppe festen og i stedet rejse væk med min mand og mine børn. Det handler om at prioritere og for mig gælder det om virkelig at mærke efter hvad betyder mest for mig. Jeg ved det ikke helt endnu.

Jeg har ingen krise over at runde 30år og så alligevel lidt. Nogle gange føler jeg mig overhalet, jeg føler det som om de sidste 10 år af mit liv er forsvundet, uden jeg helt selv har kunne følge med og jeg har svært ved at huske på hvad der er sket hvornår siden år 2007.

Der var engang hvor jeg ventede spændt på at skulle fejre min studenter eksamen og samtidig ventede spændt på at skulle være værnepligtig i 4 måneder, det er 10 år siden nu.

De sidste 10 år er jeg gået fra at være Frøken Nissen, til Fru Jepsen, fra "bare" at være mig til at være mor til 2. Fra Lejebolig til husejer, fra ejer af cykel, så en scooter og nu holder der en 7 personers bus i indkørslen. Fra studentereksamen til fast arbejde, derudover har der været mange tanker om uddannelse, men det er noget som aldrig er blevet til mere end bare en tanke. Drømmen om en baby, en ting som jeg brugte rigtig lang tid og mange kræfter på, før det gik i opfyldelse.

Jeg har arbejdet det samme sted de sidste 9,5 år, så det er en af de ting, der er nemt at holde styr på.
Feriebøger, billeder på telefonen, computeren og en smule fotos i vores fotoalbum kan hjælpe mig med at huske på, hvornår var det nu det var. Hvornår var det vi fik lejligheden solgt? Hvornår var det jeg var med madklubben i London? Hvornår var det vi købte en hund? Hvornår var jeg på Roskildefestival? Jeg kan ikke alle årstal eller datoer for hvornår de forskellige ting har foregået, men jeg har minderne og oplevelser i hukommelsen. Nogle gange er det en sang, et tv-klip, et sted eller en årstid som får mig til at stoppe op og mindes noget jeg har oplevet engang.

Tiden går og det kapløb, jeg nogle gange føler jeg har med tiden, stopper ikke. Forsætter dette tempo også i 30'erne? Mon det er derfor jeg i stille perioder føler, at jeg ikke får nok ud af livet, følelsen af at nu skal der ske noget og gerne noget nyt og spændende. Det er måske helt okay at stoppe op, holde pause og få vejret igen indimellem.

Hvad vil jeg bruge tiden på? lige nu går jeg og overvejer om jeg skal holde pause fra Instagram og facebook. Forlede en dag på IG læste jeg, hos en af dem jeg følger, at hun har valgt at tjekke ud uden at vide om hun "kommer" tilbage igen. Det er modigt. Hvor modig er jeg selv? og igen dukker spørgsmålet op, hvad vil jeg bruge tiden på? Og hvad vil jeg huske tilbage på, når jeg skal mindes den tid der indimellem suser forbi?

Jeg er taknemmelig over at være nået hertil og jeg er taknemmelig over det livet har lært mig indtil videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar