mandag den 13. marts 2017

At turde give slip

Hjemme hos os, i min lille familie, kan jeg godt lide at have kontrol og at jeg har styr på tingene, ofte er det mig der bestemmer hvordan det skal være. Jeg føler mig mere sikker når jeg selv har sat dagsorden. Jeg har skiftende arbejdstider, lange arbejdsdage og flere fridage på hverdage, det giver mig mere fritid at råde over. Jeg kan vælge om mine fridage skal være med eller uden børn, om jeg vil bruge tiden på at sy, gøre rent, handle ind eller det jeg nu har lyst til at lave. Meget af tiden kan jeg selv bestemme hvad jeg vil lave.

I sidste uge var jeg af sted på kursus og var væk 4 dage fra min familie. Jeg afleverede børnene og mandag morgen og så dem først igen torsdag eftermiddag. Nu har jeg været af sted på kursus 2 gange i det her år og enkelte gange sidste år og vi "overlevede" alle sammen at jeg var væk. Den første gang jeg skulle af sted, var jeg nervøs for at skulle være væk fra dem i 4 dage. Hvordan skulle de klare den uden mig?

Jeg ser det som en positiv udfordring for mig selv men også for resten af familien, det er okay at tingene ikke altid er som mor plejer at gøre det. Min familie får mad på bordet, tøj på hver dag og kommer afsted alligevel. De klare dagene selvom jeg ikke er hjemme. Jeg har valgt at tage på kursus for mig egen skyld, for at blive klogere og for at udvikle mig som person. Derudover har jeg også valgt at have tillid til at min mand og at han klare det der hjemme i mens. Det er sundt sommetider at vende tingene lidt på hovedet. Jeg kan mærke at jeg er blevet mere rolig når jeg tager af sted mandag morgen, tankerne er gået fra at handle om hvordan mon familien klare den, til at jeg faktisk glæder mig over at skulle på kursus og jeg glæder mig til at have tid for mig selv på en anden måde.
Når jeg ringer hjem om aftenen og snakker med mine børn og min mand, har jeg bevidst truffet et valg om ikke at spørge for meget ind til alle de praktiske ting men i stedet lytte til hvordan deres dag har været. Det er en befrielse ikke at skulle gennemgå min indre tjekliste med dem om de nu har husket det hele, smurt den "rigtige" madpakke eller valgt det rigtige tøj. Jeg kan ikke både have styr på hjemmet og være på kursus samtidig.

Jeg er taknemlig for, at have muligheden for at komme på kursus, at der i vores hverdag er plads til at jeg er væk i 4 dage af gangen. Kurserne giver mig så meget nyt med videre i livet, personlig udvikling, udfordringer og indre ro. Jeg kan mærke at jeg bliver stærkere og tør slippe kontrollen og tage springet ud i flere nye udfordringer fremover. Jeg er tror på at alle vil få mere ud af livet, hvis vi turde slippe lidt på kontrollen indimellem, og turde mærke efter hvad der betyder noget for en selv.


Anders spurte onsdag aften "kommer mor aldrig mere hjem til os igen?" 

- det bekræftede mig i at det er sundt at savne indimellem og det kram jeg fik torsdag, da vi så hinanden igen føltes fantastisk godt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar