onsdag den 20. januar 2016

Vintertræt - Hvornår vender det?


Min lille store pige

Nogen har opdaget at en rugbrødsmad med honning smager godt


Frost, sne og solskin det gør noget godt ved humøret og min energiniveau vokser. Jeg har tænkt over det og jeg synes november og december har været nogle hårde måneder at komme igennnem, intet dårligt om julen. Julehygge, familie tid og alt det der hører til har været dejligt, men det mere mig selv der har kæmpet i mod trætheden og forsøger at finde energi til at gøre ting. Jeg har ofte hovedet fuld af ideer og planer, især når jeg ligger i min seng om aftenen farer tankerne rundt, ideer dukker op og jeg forsøger at få styr på det hele. De tanker kan holde mig vågen længe og mandag aften var den helt galt. Det er dumt at prøve at få styr på hele hverdagen, inde i hovedet, når jeg går i seng pga jeg er træt.
En anden ting som nok også er skyld i min træthed, kan være pga de nætter hvor en af børnene vågner, skal have sutten eller har brug for at sove i midten af vores seng. Men når jeg først selv falder i søvn på den forkerte side af midnat bærer jeg vidst selv det største ansvar.

Tirsdag morgen lod min mand mig sove længere end normalt, han stod op sammen med Katrine og jeg puttede videre med Anders indtil min mand skulle afsted på job. At sove til efter kl 7 kaldes at sove længe hjemme hos os.
Jeg elsker de dage hvor jeg ikke skal på job og dermed kan give mine børn en stille start på dagen. Vi har god tid til at spisemorgenmad, bade i lang tid og tage sent afsted i dagpleje.

Jeg er fan af powernaps men pga jeg har følt mig træt og flad er en powernap sommetider endt med en lur på 2 timer eller mere. Det sker dog ofte på dage hvor jeg har brug for at sove inden en nattevagt. At sove dagen væk kan jeg godt føle er lidt spild af tid, og jeg ser det lidt som en ond cirkel hvor jeg risikere at vende helt rundt på nat og dag hvis jeg begynder at sove til middag hver dag.

I går endte med at være en dejlig dag. Jeg fik kun en lur på 20 min, jeg havde trykket på snooze men blev kort tid efter vækket af posten, som bankede på. Heldigt. Det fik mig til at stå op og gå i gang. Jeg gik i gang med nogle af alle mine ideer fra aftenen før. Der blev flyttet rundt på møbler, smidt ting ud og ryddet op i flere rum. Især Katrines værelse kom der godt styr på. Det er ellers en af de ting der igen og igen fylder i mit hovedet. Hvordan får vi bedre styr på børnenes værelser og organiseret alle deres ting.

Jeg fik også sms'et lidt med en veninde om mit indre rod. Og det fik mig til at tænke over om noget af midt hverdags rod kan bekæmpes med hjælp fra mine veninder. Jeg ved i hverfald at det er ved at være længe siden jeg har set hende og jeg trænger til at være i hendes selskab.

I dag sidder jeg med følelsen af at det snart vender, der er lys for enden af den mørke vintertunnel. Her er lidt billeder fra igår, som er med til at huske mig på hvilken dejlig dag det var.


Lego, leg og en stue med færre møbler 

Solen stråler og lyset fra sneen udenfor gør noget godt ved humøret

En bar endevæg giver plads til nye muligheder



Det er dejligt at kunne sætte legesagerne på hylder, før stod det meste på gulvet langs den ene væg

Hun virkede godt tilfreds med ændringerne på hendes værelse og selvom sengen havde fået ny plads var der ingen problemer med at putte henden

2 kommentarer:

  1. Jeg håber også snart at det vender...Jeg er selv træt som i udmattet - men tænker at det har været meget gråt, denne vinter. Regn og gråt. Nu hvor det er sol og frost synes jeg der breder sig en anden stemning. Håber snart det vender for dig!
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte nok jeg ikke var den eneste der går og har det på den måde. Du har nok ret i at regn og gråt vejr ikke gør det bedre. Jeg glæder mig over at dagene bliver længere og energien vender tilbage.
      Line

      Slet