tirsdag den 11. august 2015

Hvor kommer kreativiten fra?


Jeg har gået og tænkt lidt over hvor min lyst til at være kreativ stammer fra, hvilke personer har lært mig om håndarbejde. Jeg er vokset op med at noget af tøjet var hjemmesyet, hjemmestrik fra mormor og hæklede tæpper. Hvem er mon kan hvad?

Min mor syede tøj til min lillebror og mig da vi var små. Jeg husker at hun også delte den syglæde med en af hendes veninder. De mødtes og syede sammen, spurte hinanden til råds og shoppede stof sammen. 
I dag strikker hun indimellem, nok mest og vinteren og gerne trøjer til sig selv. Hun har lavet en enkelt trøje og hat til Anders da han var lille. Hun er spontan lige som mig og indimellem finder hun symaskine og overlocker frem fra gemmerne og syr lidt. 

Min mormor har altid strikket. Tøj til hendes, børnene og børnebørn. I dag kniber det lidt mere med at strikke. Ideerne og lysten til det er der men hænderne vil ikke rigtig samarbejdede. Jeg har stadig til gode at strikke, min mormor kunne sikkert lære mig det, men min lyst til at lære det er ikke stor endnu, måske det kommer engang. 
Min mormor har lært mig at brodere korssting, jeg tror ikke jeg har været meget mere en 10 år da jeg begyndte. Jeg har hæklet en juleklokkestreng, forsiden til en pude og flere andre ret store ting. Noget jeg nok ikke helt har tålmodighed til i dag men jeg kan nok stadig huske hvordan det skal gøres, ellers ved jeg hvor jeg kan spørge om hjælp.

Min mormor havde en systue, et rum i deres store hus fyldt med ting og sager. Det var der jeg kunne forsyne mig dengang jeg lærte at broderede. Hun havde kasser stående med broderigarn og det var sat op i nummer orden. Det er også hos hende min kusine og mig engang fik hjælp til at sy vores nytårskjoler.

Min farmor
Har altid strikke strømper og lavet æsker af Patchwork. Sådan nogle fine æsker, med stof foldet om Papstykker, som så blev syet sammen. Jeg har syet mine egne når jeg var på besøg hos hende og ellers har jeg siddet og kigget på det hun lavede. Min farmors mor/ oldemor hæklede tæpper, oldemor firkanter og jeg mindes at hun også hæklede små påskekyllinger. Min farmor kunne også stoppe strømper, hun er af den generation som ikke smider ting ud. 

Min oldemor lever ikke mere men jeg er heldig stadig at have min mormor og farmor endnu. Jeg håber de glædes over at de har givet noget videre til mig. De gode minder dukker op ind imellem og det gør mig glad. Selvom der til tider nok også gemt sig en kradsende sweaters i fødselsdagen fra mormor. Jeg tror måske mest det er mor og hendes søskende der har traume over det fra den gang de var børn.

Lysten til at være kreativ tager jeg med mig gennem livet.

Er der nogle der har været med til at præge jer ? Hvor stammer dine kreativitet fra?


2 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg er præget af mine omgivelser og lyst. Min farmor prøvede at lære mig at kniple. Jeg lærte det først efter hendes død. Min moster kunne brodere, men hun har ikke lært mig noget. Jeg har en enorm lyst til hele tiden at lære nye ting og teknikker. Jeg spreder mig gerne over mange forskellige håndarbejdere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt læse hvordan du er blevet præget, Jeg har som dig også lyst til at lære lidt af det hele. Alt i perioder og det bære min blog nok også præg af.

      Slet