torsdag den 12. februar 2015

2015 - shoppingvaner




Jeg har nok altid Impulsshoppet og jeg kan sagtens få timer til at gå med at tuller rundt i butikker og "falder" jeg over noget jeg kan lide, skal der ikke mange overvejelser til før jeg køber det. Nogle gange uden at jeg reelt mangler det jeg pludselig fristes til at købe. Jeg lader mig rive med at et godt tilbud eller en flot farve uden ellers at gøre flere tanker omkring om resten fx pasform eller om det matcher resten af garderoben. 

I sidste uge var jeg på shoppetur, ude for at bytte lidt gaver fra barnedåben og samtidig købe lidt nyt for nogle af de penge hun havde fået. Jeg var en tur i H og M på udkig efter bukser i str 68 som er næste størrelse hun snart kan passe. Jeg valgte at købe 3 par bukse til hende, et par cowboybukser( blød model, som er behagelig for babyer :) og to par lyse bukser i bomuld. Da jeg kom hjem og var på vej til at ligge dem i skuffen til resten af tøjet i den størrelse, gik det op for mig at jeg allerede har op til flere par liggende. Ups.. Det fik mig til at gennemgå resten at tøjet i de kommende størrelser. Det er en blandet bunke hvor jeg allerede nu kam se det bliver lidt svært at sammensætte bukser og bodyer uden af farveskalaen springes og blandes på måder som jeg ikke synes om. Uden at lyde snobbet, ved jeg godt at det bare er tøj, men det er mig der er på barsel og skal se på barnet hele dagen. Derfor må det gerne passe sammen. Jeg forsøger også selv at få mit eget tøj til at matche bare lidt. 

Det er ved at gå op for mig at køb af tøj til mig og familien måske også skulle planlægges bedre end det gør nu. Det er endt med at vi måske har for meget tøj til børnene i samme størrelse og dermed ikke når at få brugt tøjet meget inden de vokser ud af det. 
Jeg vil gerne ændre på vores tøjkøbsvaner og nok mest mine egne vaner da det er mig der står for næsten hele familiens gardarobe. 

Planen og tankerne omkring hvordan vanerne kan ændres: 
- bedre overblik over hvor mange sæt tøj børnene har og reelt har brug for. 
- bedre overblik over det tøj vi har liggende i kommende størrelser. 
- planlægge på forhånd hvilke stykker tøj der skal købes før jeg tager på shoppetur. 
- mindre garderobe men i bedre kvalitet. 
- udsalg kan være godt hvis bare det er velovervejet hvad vi mangler. 
- liste over hvad årstiderne kræver af tøj ( vintertøj, sommertøj og fodtøj dertil) 

Alt i alt = shopping med god samvittighed.

Tænk hvis jeg en dag kunne gå ind i en tøjbutik og få hjælp til en ny gardarobe. Hjælp til at vælge tøj som kan mixes på flere måder og købe det tøj som passer bedst til mig. Det vil kræve nogle tusinde kroner og at de nuværende vaner ændres og at planlægningen af tøjkøb bliver en del af vores nye vaner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar