tirsdag den 25. februar 2014

Blandede tanker om min barsel

Jeg lå vågen på et tidpunkt i nat, tankerns kørte rundt i hovedet og det gik op for mig at i dag er sidste  barselsdag, sidste morgen inden hverdagen og arbejdet kalder. Jeg har det mærkeligt i dag, raskløs, tankerne køre rundt og samtidig prøver jeg på at nyde dagen. På en måde føles det som en eksamen der venter mig i morgen og på anden side har jeg det som om jeg skal starte på job efter 4 ugers ferie. Min ferie/fri fra jobbet har bare varet en del længere end det ferie jeg plejer at holde.
Det er nu lidt over et år siden jeg havde sidste arbejdsdag og gik på barsel. Meget mærkeligt at tænke på.

Det er utroligt hvad kroppen kan klare. Min krop var ikke god til at blive gravid, men da det først lykkedes klarede den det over alt forventning. Jeg havde en rigtig god graviditet uden graviditetsgener og klarede mit job indtil det sidste. Dog stoppede jeg med nattevagterne omkring 17. uge. Det var svært at holde sig vågen hele natten og selv efter 6 timers søvn føltes det som om jeg havde tømmermænd. Fødsel var lang og pga svage veer og et barn der ikke rigtig ville ud, endte det med kejsersnit. Noget jeg ikke fortryder i dag, da beslutningen om det blev taget, var det en lettelse for mig.

Dagene efter fødsel tilbragte vi på sygehuset. Babyboblen ramte os da vi kom hjem. De 14 dage hvor min mand havde barsel var dejlige. Jeg græd over de mærkeligste ting, lykkelig, ny forelsket, træt og trist. Det var mange følelser min krop og mit hoved skulle rumme den første tid. Jeg græd fx over Elefantens vuggevise og flere andre børnesange. Pludselig gav teksten meget mere mening da jeg nu var blevet mor.

Ind imellem synes jeg ikke det er meget jeg husker fra det første halve år. Jeg føler at meget af det er glemt og måske det er kroppens måde at reagere på. Jeg er sikker på at det første halve år slår kroppen over i et slags overlevelsesgear.  Tænk at man kan klare sig igennem dagen med opvågninger hver 3 time hver nat. Jeg er imponeret over hvor længe jeg kunne klare det dengang. Og jeg/vi har endda været heldige med at A har sovet godt om natten næsten fra start af.
Nu kan en enkelt nat med 1-2 opvågninger slå mig helt ud og gøre at jeg er helt ved siden af mig selv hele dagen.

Nogle oplevelser husker jeg dog stadig

Ikea
En tur til Ikea da A var 5 uger gammel, min søster og jeg brugte 1.5 ud af 3 timer på at sidde i cafeteriaet, hvor jeg ammede en sulten dreng. Resten af tiden bar vi et sovende barn på armen, som ikke ville sove i barnevognen.

Barnedåben
A blev døbt da han var ca 3 måneder gammel. Dåben i kirken var en oplevelse. Jeg måtte amme ham på forreste række i kirken, kort før han skulle døbes. Det passede næsten med, da jeg trak kjolen ned og fik den rettet på plads, kaldte præsten os op til døbefonten. Dagen igennem sov han kun korte lurer og eller hang han på mig det meste af tiden. Vi holdte festen hjemme.
Om aftenen kom reaktionen fra A, en overtræt dreng som slet ikke kunne falde til ro, han skreg, fik mad, sov kort og vågnede så skrigende op igen. Intet hjalp. Det tog 1-1,5 time før han faldt i søvn, heldigvis sov han et par timer og vågnede op glad igen.

Venindetur til Odense med 2 babyer
Det startede godt ud men endte med at blive en komisk tur. Børnene blev sulten på skift. Vi sad i en P-kælder på hver vores forsæde og ammede, da vi troede at de var mætte og klar til at køre, triller vi ud fra p-båsen og da vi drejer om næste hjørne i kælderen begynder den ene græde. Det smitter og det ender med at jeg igen må amme A før vi kan køre videre.

I løbet af de første seks måneder lærte jeg at det er vigtigt at leve i nuet. I starten gik dagene alt for hurtigt, jeg havde svært ved at følge med. Det er blevet bedre og tiden er blevet en anden nu. Den store forandring synes jeg skete omkring de 6 måneder. Han fik mere personlighed og som syv måneder kravlede han, der ændrede han sig meget. En ny verden åbnede sig for ham ved at han selv kunne komme omkring. Nu 11 måneder gammel går han og indimellem tror han at han kan stikke af fra mig ved at gå/løbe væk.

A har været i dagpleje siden 3/2 og klare rigtig godt, det er en super glad og dejlig dreng jeg henter i dagplejen hver dag. Tidspunktet for hvornår han skulle starte har været perfekt, han var klar til det og det er dejligt at han hver dag kan lege sammen med andre jævnalderen børn.

Det har været en dejlig barsel. Der er ikke noget jeg fortryder jeg ikke fik gjort i løbet af barslen. Det har været en stor oplevelse at blive mor og jeg er næsten klar til at arbejde igen. Det er svært at lave en kort beskrivelse af 1 års barsel, der er så mange gode minder og oplevelser.
Nu er mor, nogens mor, mor til Anders. Det er stort og det meget mere end jeg havde forestillet mig.

Jeg vil gerne være gravid igen og jeg håber at Anders en dag skal være storebror.





Første cykeltur i søndags og han synes allerede godt om det

Det giver blå mærker at være en modig og nysgerrig dreng

Ingen kommentarer:

Send en kommentar