lørdag den 11. januar 2014

Løb Line.. Løb

Et indlæg om at komme i form, bare rolig jeg er ikke igang med at ændre min blog til en helseblog, jeg ønsker bare at dele en super skøn opdagelse jeg har gjort mig. Noget jeg længe har ville dele med jer. 

Det startede i oktober måned, hvor jeg kom til at nævne overfor 2 veninder, at jeg godt kunne tænke mig at kunne løbe 5 km, altså 5km i et stræk uden pauser. Det har jeg gjort enkelte gange før i de sidste 5-6 år men det er længe, længe siden. Jeg kom også ind på at jeg savnede at deltage i løb/konkurrencer sammen med dem som i gamle dage. Vi har løbet I Form løb og enkelte andre løb sammen, hvilket har været hårdt men hyggeligt. 

Efter snakken den dag, endte det med at jeg downloadede en løbe app(C25K free), købte mig et par nye løbesko og fandt løbetøjet frem. 

Løbeprogrammet er et 8 ugers program som ender ud at man kan løbe 5 km uden pause. 
Løbeture 3 gange om ugen og en stemme der fortæller mig hvornår jeg skal løbe eller gå. Super motiverende.

Jeg har haft aftaler med min løbebody, den ene af de 2 veninder, og hver uge har vi skrevet  til hinanden hvilke dage vi løber. Forpligtende og det har gjort det svære at springe en tur over.
Vi har fulgt det samme løbeprogram heppet på hinanden, skrevet om de gode ture eller den fede følelse det giver når dagens tur er klaret. 
Den største aftale hed at vi skulle løbe 5 km inden juleaften. Det lykkedes for os begge. Jeg var tæt på at udskyde den tur til den 25 december pga vejret, jeg nåede endda at sende en sms til hende om at jeg sprang over. Hun skrev retur at hun var på vej ud af døren for at få turen klaret. Det var nok til at jeg 10 minutter senere selv stod med løbeskoene på og løb afsted. 
Juleaften løb jeg mine første 5 km uden pauser, i blæsevejr og regn, tiden hed 33:02. Stolt og tilfreds. 

Min hund har været med på mange af turene og så snart jeg finder løbeskoene frem ved han hvad det drejer sig om. De sidste par ture har løbet helt alene, for at kunne koncentere mig helt om at finde en god løberytme, ifølge min mand sidder hunden ved døren i 10 minutter og piver når jeg er gået. Den er også blevet glad for løbeturene.

Det er første gang jeg har fulgt et løbeprogram fra start til slut. Jeg er stolt. Det har virkelig været en god oplevelse og jeg holder stadig ved. Nu har jeg faktisk en kondi og en rytme når jeg løber. De gode ture gør mig glad og giver mig blod på tanden til at jeg vil løbe mere og gerne længere ture på sigt. Mange andre planer jeg ligger som fx at nu må jeg ikke købe mere garn, jeg vil til at spare op eller spise mere sundt, lykkedes kun at holde kort tid. Løb har jeg holdt 3 måneder indtil videre, endelig en aftale der holder som jeg har lavet med mig selv. Det er fedt! 
 
Planen for 2014
Løbe 5 km til I form kvindeløb i April på under 30 min
Løbe 10 km i sensommeren/starten af efteråret
Cooperstest den 4/1-14 hvor jeg løb 2007m på 12 - det kan gøres bedre og skal løbes igen om nogle måneder.
 

Håber dette indlæg måske kan inspirere nogle af jer andre ellers tak fordi i gad læse med så langt, jeg har bare lyst til at dele min glæde og begejstring med jer.

Hep Hep


 Løbeudstyr gør det lidt sjovere at løbe 

 Sådan så jeg ud den 24. december efter de 5 km

 Min opsparing til nyt løbeudstyr eller startgebyr til løb

 Den ene af mine to løbebodyer, han var med på tur idag



2 kommentarer:

  1. Super inspirerende indlæg - jeg får helt lyst til også stor støvet skoene af igen! Jeg har startet på løb mange gange uden at finde en god rytme, men tror jeg snart vil give det en chance til :-)
    Godt gået! :-)
    Mvh
    Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du får lyst til at løbe igen. Løbeprogrammet har virkelig givet mig mange sejr igennem ugerne, så det har været nok til at jeg har forsat det.. Hep hep :)

      Slet