mandag den 10. juni 2013

Trada da...Dåbskage

Jeg har skrevet lidt omkring dåbskagen de indlæg kan du læse her og her

Så er barnedåben vel overstået og jeg har valgt at dåbskagen kræver sit helt eget indlæg. 

Kagerne og moussen blev lavet torsdag og derefter stillet på køl ind til lørdag hvor de blev lagt sammen og pyntet. Det sidste var klart det sjoveste. 

Kagen består af mudcake, opskriften er kagekonen, lagt sammen med limemousse. Opskriften på limemousse har jeg fra et Spis bedre blad. Kagen er smurt op med et tynd lag flødeskum for at marcipanen sidder bedre fast.

Der er næsten brugt 500 g marcipan til hver kage. 

Hver kage er pyntet med 250 g blåbær, 1/2 bakke jordbær og en 1/2 bakke vinduer.

Kagen smagte super godt og mudcaken blev som håbet. Jeg var godt nok noget skeptisk over den ene kage, da jeg skulle dele den i 2 var kanten af kage så hård at det krævede en brødkniv til at skære med. Noget af kantet blev skåret fra da den næsten var sort og bagt for hårdt. Da kagen blev serveret søndag var hele kagen blød og svampet. 

Der blev spist 1 + ca halvdelen af kage nr 2 , udover kagen var der kransekage og chokolader til kaffen.  Så vores 40 gæster spiste det som vi havde beregnet og håbet på.

En anden gang vil jeg prøve at lave den med chokolade mousse i stedet, jeg synes lidt at chokoladesmagen forsvandt lidt pga den syrlige limemousse. 

Det kræver en del værktøj pynte en kage




Kagen blev smurt med et tyndt lag flødeskum for at frugten sad lidt bedre fast


Kort efter dette billede blev taget, dansede jeg rundt i køkkenet af glæde over resultatet


 Første gang jeg forsøger mig med hjemmebagt kransekage
Opskrift findes her




Kaffe/kagebordet 


Resten af kagen står nu i køleskabet og skal spises i aften
 Mine forældre kommer og pakker telt ned og spiser rester

5 kommentarer:

  1. Tusind tak for en dejlig fest.. Jesper guffede hele vejen hjem fra Horsens og siger tak..
    Hilsn Moster

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre han kunne lide det, der var alligevel en del kage tilovers. Tak for gaven, den har fået plads på værelset.

      Slet
  2. Hold nu fast hvor ser den lækker ud!!!

    SvarSlet
  3. Nøj hvor er den flot! Den ser super lækker ud, med både frugt og marcipan, så bliver det næsten ikke bedre:) En god ide med en firkantet lagkage, hvor har du fadene fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fadene har jeg lånt af min mor. De stammer fra et firma der levere mad ud af huset, som aldrig bad om at få deres service retur... Ups.. men det er super gode serveringsfade til når vi andre skal holde fest :)

      Slet