søndag den 15. juli 2012

Til fest hos dronningen..

..Eller næsten. Igår var jeg så heldig at blive inviteret med til blå fest. Blå fest er gardernes fest som de holder inden de overgår fra værnepligten og til vagtholdet og skal gå vagt på Amalienborg og andre kongelige slotte i Danmark. Til samligning siges det at dronningens fester er de fineste og derefter kommer blå fest. Der bliver gået op bordskik og herren er opvarter hans ledsager hele aften. 

Det var en kæmpe oplevelse og i dag har jeg stadig ondt i kinderne, fordi jeg igår smilede hele tiden.  Situationen gjorde at det hele var lidt komisk og skør.

Politihjemmeværnet følger garderne i gennem Kolding by lørdag formiddag, fra Comwell til Koldinghus og retur igen. Min veninde og jeg er begge i politihjemmeværnet og igår havde hun fornøjelsen af at følge dem på deres tur. 
Da de kommer tilbage til Comwell og turen er afsluttet støder hun på en garde som mangler en ledsager til aftenens fest. Det viser sig at det drejer sig om 5 garder der alle mangler en partner. 
Jeg modtager en besked fra hende med spørgsmålet om jeg kan tage på arbejde for hende, da hun er inviteret med til festen. I sjov skriver jeg retur at jeg også vil med til festen. Der fanger bordet og 2 timer senere står jeg foran Comwell iført lang gallakjole og venter på en garde som skal ledsage mig til festen.

Garderen, Mads havde sørget for frisør tid kort før feste gik igang så jeg nåede at få sat hår inden.

Her er billederne fra festen
Håret blev sat af en frisør inden festen, min "date" havde sørget for det 

Forretten som bestod af kammusling, pesto og appelsin marineret æg

Inden hovedretten skulle ganen renses, det blev den med champagnesorbet

Hovedretten var kalv, stegt kål med bacon i og kartoffel

Aftenens underholdning var stand up med Mikkel Malmberg

Desserten bestod af islagkage, en kæmpe kage blev kørt ind på scenen. Den havde deres logo på kagen

 Ca ved midnat gik Outlandish på og spillede i 45 min


Omkring kl 2 blev natmaden serveret og derefter tog jeg hjem. Det har været en kæmpe oplevelse og en personlig udfordring at møde op til en fest uden at kende ham jeg skulle følges med samt resten af selskabet. Men hvem siger nej til en fest med 120 gardere, høflige gardere som åbner døre, lader damen gå først igennem og trækker stolen ud for deres ledsager og sidst men ikke mindst følger dem når de skal på toilettet.
Emma Gad ville være stolt af dem alle og deres fest.

Manden herhjemme var ok med det og tog selv afsted til herrefrokost da jeg tog til fest med garderne.

2 kommentarer:

  1. Ja, det må sjovt at føle sig som en rigtig "dame" for en aften ;)

    SvarSlet
  2. Flot og fed oplevelse du der redded dig...:0)

    SvarSlet