torsdag den 12. juli 2012

DIY Blomst

Min første DIY


Hæklet blomst

- til blomsterrangle eller som vedhæng til barnevognen

lf = luftmasker

fm = fastmasker



Blomsterblade hækles 6 gange

1. rk      6 lf i en maskering      (6)
2. rk      2 fm i hver fm * gentages 6 gange    (12 )
3. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste fm * gentages 6 gange      (18)
4. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 2 fm* gentages 6 gange    (24)
5. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 3 fm * gentages 6 gange   (30)
6. rk      1 fm i hver fm   (30)
7. rk      *fm, fm sammen, 1fm i de næste 3 fm *gentages 6 gange (24)
8. rk      1 fm i hver fm (24)
9. rk      *fm, fm hækles sammen, 1 fm i næste de næste 2 fm * gentages 6 gange (18)
10. rk    *fm, fm hækles sammen, 1 fm i næste fm * gentages 6 gange (12)

- Lad gerne alle bladene beholde et længere stykke garn, det gør det nemmere at hæfte dem fast på midten til sidst.  


Forside af blomsten hækles 1 gang


1. rk      6 lf i en maskering      (6)
2. rk      2 fm i hver fm * gentages 6 gange    (12 )
3. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste fm * gentages 6 gange      (18)
4. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 2 fm* gentages 6 gange    (24)
5. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 3 fm * gentages 6 gange   (30)
6. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 4 fm * gentages 6 gange   (36)

- afslut cirklen og hæft enden


Bagside af blomsten hækles 1 gang

1. rk      6 lf i en maskering      (6)
2. rk      2 fm i hver fm * gentages 6 gange    (12 )
3. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste fm * gentages 6 gange      (18)
4. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 2 fm* gentages 6 gange    (24)
5. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 3 fm * gentages 6 gange   (30)
6. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 4 fm * gentages 6 gange   (36)
7. rk      2 fm i 1. fm, 1 fm i de næste 5 fm * gentages 6 gange   (42)

Bagsiden
Snor

Slå 50 lf op + 1 lf til at vende med
Hækl derefter 50 fm tilbage i stedet for at hækle frem og tilbage hækles der rundt
2 fm i 1 fm i enden for at enderne bliver flade.
forsæt rundt til snoren er tilpas bred. Hæft enden

Jeg forsøgte mig med muslinger istedet for kun fm 


Blomsterbladene hækles på forsiden, men kun halvdelen af hvert blad hæftes fast så fyldet stadig kan komme i.

Derefter skal bladene fyldes med "bamsefyld" og bladet lukkes nu helt ved at hæfte sidste del fast på forsiden/ midten af blomsten.

Bagside stykkes syet nu sammen med forsiden af blomsten, fyldet kommes i inden hele bagsiden syes fast, husk at sy snoren med i.

Jeg valgte at sy snoren fast mellem to blade, det ser pænest ud når den hænger.


Jeg kom en klokke i fyldet i midten


Inden bagsiden syes på

 Den færdige blomst

Bagsiden hvor snoren er syet med i sammen med bagstykket

Snoren hvor sutteklemmen skal syet i, så den kan sættes fast på en barnevogn

Jeg håber opskriften kan bruges og er til forstå, skriv endelig hvis der er spørgsmål eller rettelser til den.

Go fornøjelse



2 kommentarer:

  1. hvor stor er den sådan ca? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bliver ca 10 cm i diameter selv blomsten, selvfølgelig også alt efter hvor stramt du hækler. Jeg har hæklet på nål 3.

      Slet