torsdag den 7. juni 2012

Meyers bagekursus

Meyers bagekursus 6 juni 
-Århus Tech

Bagekurset fortjener et indlæg for sig selv. 
25 bageglade mennesker samlet til bagekursus, alle med forskellige forventinger til kurset.
Vi blev budt velkommen og lærerne præstenterede aftenens program. Allerede inden vi gik i køkkenet begyndte at tegne sig til at blive meget bedre aften end først forventet. Programmet var super. 

Jeg tog afsted for at lære noget om surdej, da jeg tidligere har forsøgt. Det ender med at lugte meget surt og lidt råddent, det skiller og tilsidst bliver det smidt ud. Det bliver nu noget andet og surdejen står nu på køkkenbordet. 
Der blev fortalt om surdej før vi gik igang med at ælte deje. Jeg har nu lugtet, smagt surdej og lært en del om surdej. Tynd surdej må ikke stå i køleskabet, den skal røres i morgen og aften, samt fodres hver 2-3dag. Den lugter lidt surt og smager af sur yoghurt. Rugbrødsurdej må stå i køleskabet og lugter mere syrligt, da den danner eddikebakterier.

Vi startede dej op til boller, lærte om hvor længe dejen skal æltet og hvordan man laver glutenprøve. 
Der var dej som var æltet og havde stået 24 timer i køleskabet som vi så skar til boller. På den måde lærte vi også hvordan dejen ser ud i de forskellige stadier, det gør det nemmere når man skal forsøge sig hjemme med opskrifterne. 

De var gode til at lære tips og tricks fra sig, fortalte rigtig meget og kornsorter, ælteteknik og hvordan man bevarer luftet i brødet. 

Jeg føler jeg har fået rigtig meget ud af kurset og det var alle pengene værd. Jeg havde ikke forestillet mig at jeg fik så mange portioner dej og frisk bagt brød med hjem. 

Vi sluttede kurset af i køkkenet med at smage på alle det friskbagte brød, der blev smagt og lugtet til brødet. Derefter blev der udleveret poser til brødet, alt brødet blev fordelt mellem deltagerne. 

- Nu er næste skridt at kunne bage opskrifterne og få det til at ligne og smage som det der blev bagt på kurset. Det er helt sikkert at kommer der et Meyers kagebage kursus i Århus en gang så er jeg med som deltager. 

Jeg var helt høj af lykke og glæde på vej hjem i bilen over hvor god en dag det havde været. Dagen endte langt over mine forventninger.

Der var dækket op med boller, juice, øl, marmelade og ost da jeg ankom

Opskrifthæfte til at med hjem

 Bollerne som smagte super godt, meget luftige og saftige

Surdej på skoen og masser af mel på forklædet

Forklædet fik jeg også med hjem

Rugbrødssurdej, dej til kerneboller og ølandsbrød

Køleskabet er fyldt op med dej som skal bages i dag

Tynd surdej, biga
- Den skal passes og plejes næsten som en baby



Rugbrød

Bygbrød
-lille kompakt brød men med masser af smag

Grantoftegårdboller


Posen blev fyldt med nybagt brød og kom med hjem

Rugbrød som smager super godt.
Det dufter af surdej men smager ikke kraftigt at det


- Et super kurus som var det hele værd -






Ingen kommentarer:

Send en kommentar